Letíte na vysněnou dovolenou a po přistání zjistíte, že váš kufr nedorazil. Nebo alespoň ne do stejné destinace. Jak se vypořádat s chybějícími odbavenými zavazadly?
Po mnoho let se lidé cítili relativně bezpečně při odbavení svých zavazadel do letadla. Ale chaos v letecké dopravě letos v létě tuto důvěru pořádně podkopal.
Pravděpodobnost, že letecké společnosti ztratí vaše zavazadla, údajně letos „vyletěla“ s masivním nárůstem počtu „nesprávně manipulovaných“ – tedy ztracených, poškozených, zpožděných nebo ukradených – zavazadel.
„Během pandemie bylo mnoho letišť a leteckých společností nuceno snížit svou pracovní sílu v reakci na omezení, kterým svět čelil,“ řekl pro HuffPost Alex Miller, zakladatel a generální ředitel Upgraded Points. „Nyní, když byla tato omezení zrušena, lidé začali opět cestovat. Takže letiště a letecké společnosti se potýkají s náporem cestujících. Tato kombinace zvýšené poptávky s nedostatkem personálu způsobuje, že mnoho cestujících dorazí do cíle bez zavazadel.“
Výsledkem je nespočet letištních fotografií, na kterých jsou vidět hromady ztracených zavazadel a spousta frustrovaných cestovatelů.
Co byste tedy měli dělat, když se ocitnete v této situaci a skončíte jinde než váš kufr?
Vyplňte zprávu o chybějícím zavazadle
„První věc, kterou byste měli udělat, pokud si všimnete, že vaše zavazadlo nedorazilo do cíle, je okamžitě to nahlásit,“ radí poradil Miller. „Letecká společnost, kterou jste letěli, je odpovědná za to, že vaše zavazadla budou doručena do místa určení.“
Přejděte k přepážce zavazadel letecké společnosti a požádejte zástupce zákaznického servisu, aby zjistil, zda může vaše zavazadla najít. Je možné, že přiletí pozdějším letem. Nebo možná dorazila dříve a byla umístěna v oddělené oblasti.
„Jakmile informujete personál letecké společnosti o svých chybějících zavazadlech, je nezbytné, abyste o tom podali zprávu,“ dodává Miller. „Měli byste poskytnout podrobný popis svého zavazadla, včetně velikosti, barvy a materiálu tašky. Zpráva by také měla obsahovat vaši aktuální adresu a kontaktní údaje, aby vás letecká společnost mohla kontaktovat. Měli byste si také poznamenat jakékoli referenční nebo sledovací číslo, které obdržíte od přepážky ztracených zavazadel.“
Zjistěte, jaké odškodnění vám náleží
„Okamžité podání zprávy o chybějícím zavazadle u letecké společnosti je donutí, aby začali hledat vaše zavazadlo. A také počítat hodiny, za které můžete žádat odškodnění,“ poznamenává Scott Keyes, autor knihy „Take More Vacations“ a zakladatel společnosti Scottovi levné letenky. „Pokud chybí po určitou dobu, máte nárok na náhradu chybějícího zavazadla a jeho obsahu.“
Určitou kompenzaci by mohla nabízet i vaše kreditní karta. Pokud máte cestovní pojištění, přečtěte si všechny podmínky. Často zahrnuje pokrytí všech ztracených nebo chybějících zavazadel.
Uschovejte si všechny účtenky
Ztracená zavazadla nejenže narušují plány na dovolenou tím, že někde uvíznete bez věcí, ale také vás donutí utratit peníze za nové věci. Dobrou zprávou je, že můžete mít nárok na vrácení peněz – pokud jsou vaše nákupy „rozumné“.
Schovejte si účtenky za všechny denní nákupy, které jste museli udělat kvůli chybějícímu kufru. To může zahrnovat oblečení, toaletní potřeby nebo jiné předměty denní potřeby.
Zůstaňte optimističtí
I když je odloučení od zavazadel frustrující, existují mechanismy, které vám je vrátí. Když nedostatek personálu na londýnském letišti Heathrow vedl k masovému rušení letů a záplavě uvízlých zavazadel, společnost Delta Air Lines letěla z Londýna do Detroitu s 1 000 zavazadly a nula cestujícími.