Letošní léto má být nejrušnější cestovní sezónou od roku 2019. U leteckých společností a letišť se počty cestujících plíživě přibližují úrovním před pandemií. Čeká nás stejný chaos na letištích jako v loňském roce?
Navzdory krizi životních nákladů si Evropané stále rezervují letní dovolené. Mnozí doufají v mnohem hladší zážitek než v roce 2022. Je však velká šance, že problémy, kterým cestující čelili loni v létě, je mohou provázet až do roku 2023.
The summer of 2022 was a chaotic time for air travel 😬
— Euronews Travel (@euronewstravel) February 24, 2023
Half of all flights in Europe were delayed and nearly 2,000 were cancelled every day.
So what might we expect this summer? 👇https://t.co/u7azYezngw
Proč bylo cestování v roce 2022 tak chaotické
Poté, co v roce 2022 skončila cestovní omezení kvůli pandemii covid-19, tisíce Evropanů využily příležitosti a udělaly si první dovolenou za dva roky. Letecký průmysl však nebyl plně připraven na boom cestujících, píše server Euronews. To způsobilo přetížení letišť a leteckých společností.
Polovina všech letů v Evropě byla loni v létě zpožděna a téměř 2000 jich bylo každý den zrušeno, uvádí evropský orgán pro řízení letového provozu Eurocontrol.
Některá letiště a letecké společnosti si poradily lépe než jiné, ale pro mnoho cestujících nebylo cestování po Evropě pozitivní zkušeností. Rok začal slibně, ale když začala vrcholná cestovní sezóna, nastal chaos. Eurocontrol uvádí, že v červenci počet letů s odletem na čas klesl pod 50 procent a poté zůstal po většinu léta mezi 50 a 60 procenty.
Hlavní příčinou chaosu byl nedostatek zaměstnanců. Letečtí pracovníci byli během pandemie propuštěni a nebyli nahrazeni. Fronty se tvořily u bezpečnostní kontroly, odbavení a pasové kontroly, zatímco zavazadla se hromadila a neměl se o ně kdo postarat.
Cestovní letecký průmysl tvrdí, že je připraven na letošní léto, ale počet cestujících má opět vzrůst.
Jaká bude letecká doprava v roce 2023
„Přiblížit se k úrovním provozu před pandemií nebude snadné na pozadí problémů dodavatelského řetězce, možných protestních akcí, nedostupnosti vzdušného prostoru, překážek v sektoru, rostoucí poptávky a systémových změn,“ uvádí Eurocontrol.
Orgán pro řízení letového provozu říká, že rok 2023 bude „obrovsky náročný“ a bude vyžadovat hodně úsilí, aby uspokojil poptávku a snížil zpoždění.
Je to sentiment, který na začátku roku zopakoval šéf Ryanairu Michael O’Leary. Na tiskové konferenci řekl, že letecký průmysl musí letos v létě „vytáhnout všechny stopky“ proti litanii potenciálních problémů. Počítá s tím, že letošní léto bude opět ve znamení zpoždění a zrušení.
Omezování počtu cestujících
Letiště se snaží bojovat s nedostatečným počtem zaměstnanců pomocí opatření, jako je omezení počtu cestujících. Doufají, že tak sníží riziko zdlouhavých front u bezpečnostních kontrol, odbavení a pasové kontroly.
Letiště Schiphol v Amsterdamu se loni dostalo na titulky novin s hodinovými frontami a zrušenými lety. Ve snaze zmírnit chaos zavedlo omezení pro cestující. Nyní tento limit prodloužilo na duben a květen ve špičce ranních hodin. Od 6:00 do 13:00 budou muset aerolinky zarezervovat o pět procent méně sedadel nebo přibližně o 5000 cestujících denně méně.
Letiště Heathrow také požádalo letecké společnosti, aby během hlavní sezóny přestaly přidávat další lety do svých letových řádů. Po návratu cestování zaznamenalo větší růst než kterékoli jiné letiště na světě, ale varovalo, že je to „provozně náročné“.