Letecké společnosti uzemnily letadla Boeing 737 kvůli bezpečnostním kontrolám po incidentu z minulého týdne, kdy se pár minut po stratu utrhl kus trupu. Které aerolinky létají letadly Max 737?
Společnost Alaska Airlines uzemnila celou svou flotilu 65 letadel Max 9 kvůli kontrolám a údržbě. Společnost uvedla, že v neděli zrušila 170 letů. To se dotklo 25 000 cestujících. Očekává, že rušení letů bude pokračovat. Vše souvisí s incidentem z minulého týdne.
Podle webu FlightAware, který se zabývá sledováním letů, bylo v pondělí brzy ráno zrušeno 20 procent letů dopravce, celkem 139.
United Airlines, největší provozovatel letadel Max 9 na světě, uzemnily celou svou flotilu 79 letadel Max 9. Snaží se „vyjasnit proces kontroly a požadavky na jejich navrácení“ do provozu.
Podle údajů společnosti Cirium, která poskytuje údaje o letecké dopravě, používá letouny Max 9 dalších šest leteckých společností: panamské Copa Airlines, Aeromexico, Turkish airlines, Icelandair, Flydubai a kazašské SCAT Airlines.
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) sice podobně rozhodla o uzemnění těchto letadel, ale podle ní je v současné době žádná letecká společnost v EU nepoužívá ve stejné konfiguraci jako let společnosti Alaska Airlines, a proto žádné z nich nebylo uzemněno.
Nejedná se o první problém
V provozu jsou dvě verze tohoto letadla: Max 8 a Max 9, což je větší z nich.
Regulační orgány po celém světě uzemnily letadla Max 8 na téměř dva roky poté, co se v roce 2018 v Indonésii zřítil let společnosti Lion Air a v roce 2019 havaroval letoun Max 8 společnosti Ethiopian Airlines. Společnost Boeing změnila automatický systém řízení letu, který se podílel na haváriích.
V loňském roce FAA nařídil pilotům, aby omezili používání systému proti námraze na letadle Max za sucha, protože se obávali, že by se vstupní otvory kolem motorů mohly přehřát a utrhnout, případně zasáhnout letadlo.
A v prosinci společnost Boeing nařídila leteckým společnostem, aby letadla zkontrolovaly kvůli možnému uvolněnému šroubu v systému ovládání kormidel.
Tyto minulé problémy však nesouvisí s pátečním incidentem, který je v letecké dopravě mimořádně vzácný, uvádí server Euronews.
Jak bezpečná jsou tato letadla?
Anthony Brickhouse, profesor letecké bezpečnosti na Embry-Riddle Aeronautical University, uvedl, že je příliš brzy na to, aby bylo možné říci, zda se incident týkal problému s letouny Max 9 nebo tohoto konkrétního letu.
Brickhouse uvedl, že cestující by měli mít jistotu, že regulační orgány a letecké společnosti zajistí, aby byly uzemněné letouny Max 9 bezpečné, než je vrátí do provozu. Dodal, že bylo štěstí, že k mimořádné události došlo krátce po startu, kdy všichni cestující seděli připoutáni bezpečnostními pásy.
To však podle něj neznamená, že by se cestující měli bát opustit svá sedadla, jakmile pilot vypne nápis „připoutejte se“. Je velmi nepravděpodobné, že by se v trupech letadel objevovaly díry.
Společnost Boeing vydala krátké prohlášení, v němž uvedla, že „hluboce lituje dopadu této události zákazníky a jejich cestující“. Dále uvedla, že podporuje rozhodnutí FAA požadovat okamžité kontroly, a vyšetřovatelům poskytuje technickou pomoc.