Evropské letecké společnosti nemohou konkurovat za „rovných podmínek“ čínským protějškům, které mají povoleno využívat ruský vzdušný prostor. Informoval o tom server Euronews.
Začátkem tohoto roku se společnost Air France-KLM vyjádřila k problémům, s nimiž se potýkala při obnovení letů mezi Evropou a Čínou na úroveň před pandemií. Generální ředitel pro Velkou Čínu Wouter Vermeulen uvedl jako významnou překážku omezení letů nad ruským vzdušným prostorem, píše server Euronews.
Dodal, že evropské letecké společnosti nebyly schopny konkurovat za „rovných podmínek“ čínským protějškům, které mají povoleno využívat ruský vzdušný prostor.
European airlines have not been able to compete on a “level playing field” with Chinese counterparts, who are permitted to use Russian airspace. https://t.co/6it6X4Ebld pic.twitter.com/42S14BH3Co
— Euronews Travel (@euronewstravel) August 2, 2024
Od invaze na Ukrajinu v roce 2022 uvalily země na Rusko a jeho letecké společnosti sankce. V odvetě Rusko omezilo přístup do svého vzdušného prostoru a ponechalo ho jen několika zemím a dopravcům.
Ti, kteří nemají povolení létat nad zemí, musejí využívat alternativní trasy. To vedlo k prodloužení doby cesty, což znamená zvýšení provozních nákladů a cen letenek.
Které letecké společnosti mohou létat nad Ruskem?
Po zavedení sankcí Rusko uzavřelo svůj vzdušný prostor pro většinu leteckých společností. Pouze čtyři evropští dopravci mají výjimku vzhledem ke svým diplomatickým vztahům s Moskvou. Jsou to Air Serbia, Turkish Airlines, Pegasus Airlines a Belavia.
Turkish Airlines létá na sedm ruských letišť, zatímco Air Serbia nadále obsluhuje Moskvu, Petrohrad, Kazaň a Soči.
Největší počet leteckých společností využívajících ruský vzdušný prostor má Čína. Společnosti Beijing Capital Airlines, China Eastern, China Southern, Air China, Xiamen Air a Hainan Airlines létají přes Rusko do mnoha destinací v západní Evropě.
V ruském vzdušném prostoru stále operují také společnosti Emirates, Etihad a Qatar Airways.
Mění nemožnost létat nad Ruskem časy a ceny letů?
Aby se vyhnuly ruskému vzdušnému prostoru, jsou nyní mnohé lety mezi Evropou a Asií výrazně delší. Letecké společnosti nyní musí létat dále na jih nad oblastmi, jako je Turecko, Střední Asie, Čína a Mongolsko.
Například British Airways (BA), Finnair, KLM a Lufthansa musely kvůli alternativním trasám prodloužit lety o jednu až tři hodiny. Let BA mezi Dillí a Londýnem nyní trvá o hodinu déle, zatímco let z Londýna do Tokia se prodloužil z 12 na 14 hodin.
Cesta na lince společnosti Finnair z Helsinek do Tokia se prodloužila o čtyři hodiny a nyní trvá 13 hodin. Delší cesty znamenají pro letecké společnosti také vyšší náklady v důsledku zvýšení spotřeby paliva a délky směn palubního personálu a pilotů.
V důsledku toho se zvýšily ceny letenek. Podle Business Traveler USA činily náklady na let z New Yorku do Dillí v dubnu 2023 u společnosti Air India téměř 1 500 USD (1 380 EUR) při délce letu 13 hodin a 40 minut.
Stejná cesta s americkou leteckou společností stála 1 740 USD (1 610 eur) a měla trvat přibližně 14 hodin a 55 minut.