Plechovky se vzduchem si můžete dnes koupit na desítkách turistických míst po celém světě. Od švýcarských hor po ostrov Mann. Jde o oblíbený suvenýr nebo past na turisty?
Návštěvníci oblíbeného italského jezera Como si mohou vybírat ze spousty suvenýrů. Domů si na památku mohou odvézt i plechovku místního vzduchu. O tomto nápadu nedávno napsal server NBC News. Výrobek vymyslela marketingová agentura. Tvrdí, že obsahuje 21 procent kyslíku, 0,93 procenta argonu, 0,04 procenta oxidu uhličitého a malé procento dusíku a neonu zachyceného u břehů jezera.
„Napadlo nás uzavřít jezerní vzduch do sklenice, kterou si pak můžete vzít s sebou kamkoli na světě,“ řekl Daniele Abagnale z agentury, která byla kurátorem projektu, italskému deníku La Repubblica. „Ze sklenice se po otevření stane držák na pera nebo váza. A je zcela recyklovatelná.“
Plechovky jsou prodávány jako „luxusní suvenýr“, který nabízí turistům možnost odvézt si kousek jezera Como domů. Jsou popisovány jako „ideální pro ty, kteří chtějí znovu objevit klid a eleganci tohoto rajského koutu, zapečetěného v plechovce“.
Cena téměř 10 eur za kus vypadá jako zjevný marketingový tah. Navíc není nijak originální. Plechovky s místním vzduchem najdete na desítkách míst po celém světě od švýcarských hor po ostrov Mann.
Vzduch v plechovkách od potravin
Šílenství kolem vzduchu v plechovkách začalo podle serveru Euronews ve 20. století. V Itálii není žádnou novinkou. Po druhé světové válce vynalezl jistý Gennaro Ciaravolo „Aria di Napoli“.
Ciaravolo recykloval prázdné plechovky od potravin, které po osvobození rozdávali američtí vojáci. Tvrdil, že je naplnil vzduchem z města, a dokonce se mu je podařilo prodávat zpět Američanům.
Ciaravolův vynález však byl trefnou sociální výpovědí a alegorií na proslulou neapolskou „cazzimmu“ – umění být vynalézavý a vystačit si s tím, co máte. Pravděpodobně také odkazoval na konceptuální dílo Marcela Duchampa „Air de Paris“, které vzniklo o několik desetiletí dříve.
V roce 1970 Ciaravolův vnuk pokračoval v tomto povedeném kousku na benátském bienále. Vystavil smažený vzduch z Milána, mlhu z londýnské Carnaby Street a posvátný vzduch z Říma.
Bwahahahaha! One of the official #COMITIA150 40th anniversary goods is a bottle that you can use to capture the air at Comitia as a souvenir, designed by panpanya pic.twitter.com/iqj1HM2a1m
— Deb Aoki (@debaoki) November 17, 2024
Vzduch v plechovce jako suvenýr
Většina dnes prodávaného vzduchu v plechovkách není zdaleka tak vtipná ani esoterická.
Vzduch za 20 eur z ostrova Man v Irském moři prý léčí stesk po domově a zmírňuje stres. Vzduch z čínského Altaje je popisován jako „omamný“. Turisté mohou na plechovky dokonce psát, jako by to byly pohlednice.
V jižní Anglii se rozpoutala absurdní hádka kvůli podniku prodávajícímu lahve cornwallského vzduchu za více než 80 eur, který byl ve skutečnosti zachycen v Devonu. Tedy v úplně jiném hrabství.
Ekologická pohroma
Žerty stranou, tento trend vyvolává otázky o etice výroby obalů na neexistující produkt. Přispívá k obrovskému množství levných cetek, které turisté nakupují.
Společnosti tvrdí, že získáte roztomilou plechovku, kterou si můžete vystavit doma. Jenže nekvalitní plechovky s nezajímavým designem většinou koupíte jen jako hloupý dárek pro kamaráda bez zamýšlené sentimentální hodnoty.