Itálie si již dlouho pohrává s myšlenkou vybudovat most mezi ostrovem Sicílie a pevninou. Šlo by o nejdelší visutý most na světě. Dojde konečně k jeho realizaci?
Tento nesmírně ambiciózní inženýrský projekt byl po desetiletí v přípravné fázi, než byl v roce 2013 odložen. V roce 2022 nově zvolená italská pravicová vláda oznámila, že chce plány na vybudování nejdelšího visutého mostu na světě oživit.
🇮🇹 Italy's new government has resurrected plans to build a bridge connecting the island of Sicily with mainland Italy.
— TLDR News EU (@TLDRNewsEU) November 22, 2022
It would be a hugely ambitious engineering project as the proposed 5km suspension bridge would have the longest central span (3.3km) in the world. pic.twitter.com/wMM5YFNLY1
Stavba má být zahájena koncem letošního roku a podle úředníků bude most v provozu počátkem roku 2030. Vláda doufá, že nový most přes Messinskou úžinu bude také bojovat proti vlivu nechvalně proslulé italské mafie.
„Mafii se daří tam, kde je zoufalství. Kde mladí lidé nemají budoucnost a práci,“ řekl na říjnové konferenci italský vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini. „Most přinese práci, bohatství, krásu, ušetří tuny CO2 v ovzduší, takže bude jedním z nejekologičtějších mostů na světě“.
Podle odhadů by stavba mohla vytvořit více než 100 000 pracovních míst.
EU pomůže s financováním
Premiérka Giorgia Meloniová uvedla, že požádá EU o pomoc s financováním návrhu v hodnotě několika miliard eur.
Začátkem října podepsala stavební společnost Società Stretto di Messina a Výkonná agentura Evropské komise pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA9 ) nový návrh na financování mostu.
Na základě grantové dohody uhradí EU 50 procent nákladů na prováděcí projekt železniční infrastruktury ve výši přibližně 25 milionů eur, uvádí server Euronews.
Lze dojet autem ze Sicílie na italskou pevninu?
V současné době můžete z pevninské Itálie na ostrov Sicílie cestovat letadlem, lodí nebo vlakem, který je přepravován trajektem. Již v římských dobách se však diskutovalo o myšlence mostu, který by obě pevniny spojil. Podle některých historiků ho staří Římané skutečně postavili ze sudů a člunů.
Diktátor Benito Mussolini oživil sen o propojení Sicílie s pevninou, ale až vláda Silvia Berlusconiho na počátku tisíciletí získala na tento projekt finanční prostředky z Bruselu.
V roce 2009 byla zakázka na výstavbu zadána společnosti Messina Strait Company. Navrhované železniční a silniční spojení mělo propojit sicilské město Messina s regionem Kalábrie na pevnině.
Plány však byly v roce 2013 zrušeny poté, co bývalý premiér Mario Monti v rámci úsporných škrtů stavební společnost zavřel.
Kdy bude most přes Messinskou úžinu postaven
Ve svém prvním rozpočtu ve funkci premiérky v roce 2022 Meloniová obnovila činnost společnosti, která bude dohlížet na výstavbu visutého mostu přes Messinskou úžinu.
„Je to vláda a zákonodárný sbor, které mají ambici položit první kámen a začít stavět tento požehnaný projekt,“ řekl Matteo Salvini, italský ministr infrastruktury a lídr koaliční strany Liga.
Navrhované silniční a železniční spojení bude mít střední rozpětí dlouhé přes 3 kilometry, což z něj učiní nejdelší visutý most na světě. Odhadované celkové náklady na stavbu jsou 4,6 miliardy eur. Stavba by měla být zahájena do konce tohoto roku.
„Zahájení prací na stavbě mostu je jedním z mých cílů,“ řekl Salvini minulý měsíc italské televizi RAI. „Překládka trajektů, kromě znečištění a plýtvání časem, stojí lidi za rok víc, než by stála stavba mostu.“