Za málo peněz, ale bezpečně. Server AirlineRatings sestavil žebříček nejbezpečnějších nízkonákladových společností. Jak se umístily ty evropské?
AirlineRatings, web s recenzemi leteckých společností, každý rok hodnotí bezpečnost aerolinek. A to jak klasických, tak nízkonákladových. Do hodnocení zařazuje evropské i mimoevropské společnosti. Server Euronews zveřejnil informace o tom, jak v hodnocení pro letošní rok dopadly evropské „nízkonákladovky“.
Jaké jsou nejbezpečnější nízkonákladové letecké společnosti v Evropě?
Společnost AirlineRatings posuzuje nízkonákladové dopravce odděleně od ostatních aerolinek. Ty evropské se v žebříčku pro rok 2025 skvěle prosadily.
Na vrcholu seznamu je monstrózní nízkonákladová letecká společnost Ryanair. Obsadila 3. místo v celosvětovém žebříčku a stala se nejbezpečnější nízkonákladovou leteckou společností v Evropě. Ve své 40leté historii nikdy neměla smrtelnou nehodu. A to i přes to, že je největší evropskou „nízkonákladovkou“.
Ryanair, Europe's largest low-cost carrier, posted an after-tax profit that beat analysts' forecasts, but revised down its passenger outlook on delays in Boeing aircraft delivery https://t.co/EgAEMyp44Y pic.twitter.com/H8p5xnW7Su
— Reuters (@Reuters) January 27, 2025
Těsně za nimi je easyJet, letecká společnost se sídlem ve Spojeném království. V celosvětovém žebříčku se umístila na 4. místě a stala se tak druhou nejbezpečnější evropskou nízkonákladovou leteckou společností. Stejně jako Ryanair neměla za 30 let své činnosti žádnou smrtelnou nehodu.
Dále v žebříčku, celosvětově na 7. místě, si zajistil své místo Wizz Air jako třetí nejbezpečnější nízkonákladová aerolinka v Evropě. Opět platí, že jde o relativně mladou společnost, nikdy neztratila cestujícího a má flotilu nových letadel Airbus. Jejich stáří je v průměru méně než pět let.
V žebříčku 25 nejbezpečnějších nízkonákladových leteckých společností na světě se také objevily Norwegian (12.), Vueling (13.), Jet2 (14.), Eurowings (20.) a airBaltic na 25. pozici.
Jak probíhá hodnocení?
AirlineRatings hodnotí letecké společnosti na základě více faktorů a svá zjištění doplňuje konzultacemi s piloty a odborníky na letectví.
Primárně studuje specifické vlastnosti každé letecké společnosti. Patří mezi ně stáří jejích letadel, počet letadel, která provozuje, výcvik pilotů a počet hlášených incidentů.
Zajímavé je, že AirlineRatings bere v úvahu také ziskovost aerolinek. To se může zdát jako neobvyklý atribut pro hodnocení bezpečnosti, ale při hlubším zamyšlení dává smysl. Letecké společnosti, které si finančně vedou hůře, mohou méně investovat do školení, údržby a inovací, což teoreticky snižuje jejich bezpečnost.
Žebříček také zohledňuje, zda letecká společnost pochází ze země, která prošla auditem ICAO, známým jako Universal Safety Oversight Audit Programme (USOAP). Tento audit umožňuje posoudit provádění bezpečnostního dohledu v zemi a dodržování osvědčených postupů.
Také se zaměřuje na to, zda letecká společnost prošla IATA Operational Safety Audit (IOSA), což je globální průmyslový standard pro audit provozní bezpečnosti leteckých společností.