Je pravděpodobné, že většina z nás se evakuovat z letadla nikdy nemusela. Ale mnozí se obávají, že by mohli muset. Letuška společnosti Delta Airlines prozradila serveru Euronews, jak vypadá evakuace letadla ve skutečnosti.
CiCi in the Sky je letuška, realitní makléřka a influencerka na sociálních sítích, která ví, jak vypadá skutečnost. Díky své práci letušky společnosti Delta Airlines dává svým sledujícím nahlédnout do zákulisí leteckého průmyslu.
Poskytla také vhled do incidentu na letišti v Atlantě, kde při přistání vzplála pneumatika letadla Boeing 757.
Passengers were forced to evacuate Delta flight DL1437 after it landed at Atlanta yesterday. A tyre blew on landing, which then caused a fire….@RadarBoxCom pic.twitter.com/nXnymWGclg
— Flight Emergency (@FlightEmergency) August 3, 2023
Při evakuaci letadla musíte opustit (téměř) všechno
CiCi zdůrazňuje to, co nám všechny letušky říkají během předletové instruktáže. Při opouštění letadla si s sebou nic neberte.
Na videu je vidět, jak si někteří cestující berou s sebou telefony. To je v pořádku, protože telefonem neprotrhnou skluzavku ani nepřekáží ostatním cestujícím při odchodu, jako by tomu bylo například u zavazadel.
Pokud budete muset opustit letadlo, můžete být požádáni, abyste pomohli ostatním cestujícím. Je zřejmé, že při evakuaci můžete nejvíce pomoci tím, že budete dělat to, co vám řeknou letušky. Zůstaňte v klidu, dodržujte jejich pokyny k východům a bezpečně používejte skluzavku.
Pomocníci při evakuaci
Někteří cestující z letadla však mohou být výslovně požádáni o pomoc. Server Euronews upozorňuje na takzvané ABPs – able bodied persons, což jsou cestující vybraní k tomu, aby pomohli posádce letadla při evakuaci. Z videa z Atlanty, které CiCi sdílela, vyplývá, že ABPs byly použiti k tomu, aby pomohly cestujícím dostat se ze spodní části skluzavky.
Jak jsou ABPs vybíráni? Podle CiCi letová posádka při nástupu do letadla posuzuje, zda jsou cestující schopni pomoci v případě nouze. Globální informační letecká síť (GAIN) uvádí, že nejraději si jako ABPs vybírají (možná nepřekvapivě) členy posádky mimo službu, vojenský personál, pracovníky záchranné služby a zdravotníky. Rozhovory mezi posádkou a cestujícími mohou také pomoci určit, kdo by byl požádán o pomoc v případě nouze.
Mezi úkoly, které jsou obvykle přiděleny těmto, patří obsluha východu, pomoc při směrování cestujících pryč od letadla, jakmile jsou na zemi, a pomoc cestujícím, kteří pomoc potřebují.
Při evakuaci letadla vždy důvěřujte posádce
V případě evakuace je nejdůležitější zachovat klid. Většina letušek prochází několikaměsíčním výcvikem. Získání licence obchodního pilota může trvat i několik let. To znamená, že veškerý palubní personál je vyškolen pro řešení nouzových situací a ví, jak se nejlépe postarat o cestující před letem, během něj i po něm.
Jak časté jsou evakuace letadel?
Evakuace letadla je velmi neobvyklá. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) uvádí, že ročně se na celém světě uskuteční přibližně 30 evakuací. V porovnání s množstvím letadel na obloze je to neuvěřitelně vzácná situace. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) se v roce 2019 uskutečnilo přibližně 39 milionů letů.
Pokud však budete muset letadlo evakuovat, můžete si být jisti, že to proběhne rychle. Aby letecký výrobce zajistil, že jeho stroje projdou požadovanými bezpečnostními testy, musí být letadla schopna evakuovat všechny své cestující do 90 sekund.